Lokale Omroep Echt - Susteren

Open brief: Maatschappelijke organisaties willen solidariteit terug in Limburg

Een aantal maatschappelijke organisaties vinden dat de solidariteit terug moet komen in de Limburgse gemeenschap.

Zij hebben donderdag een open brief overhandigd aan gouverneur Theo Bovens, vertegenwoordigers van de Limburgse werkgeversvereniging en de vakbond. De organisaties hebben 10 aanbevelingen om meer solidariteit te bereiken. Zo willen ze onder meer dat op loonstrookjes alle sociale premies worden vermeld, zodat mensen beter beseffen waarvoor het geld wordt gebruikt.

Verder stellen ze een verhoging van het wettelijk minimumloon voor, willen ze dat gemeenten uitkeringsgerechtigden administratief ondersteunen en vinden ze dat er een Euregiostad moet komen, in navolging van de Randstad. Dit om de internationale kansen voor Nederland te vergroten.

De brief is tot stand gekomen tijdens een bijeenkomst, waar circa 100 mensen aanwezig waren uit allerlei geledingen. De aanwezigen concludeerden dat het economisch gezien goed gaat in Limburg, maar dat er een kloof is tussen arme en rijke Limburgers.

Lees hier de volledige open brief.